Statut
Integracyjnego Przedszkola niepublicznego ZDROWY SMYK w Gdyni
stan prawny na dzień 05.05.2020r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela – (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U 2003 nr 6, poz. 69 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U z 2017 r. poz. 1658).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U 2017 r. poz. 1591 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowe z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U 2017 r. poz. 1578).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (D.U. z 2017 r. poz. 1635).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym luz znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).
Rozdział 1. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§1
- Integracyjne Przedszkole Niepubliczne ZDROWY SMYK, zwane dalej „Przedszkolem”, jest placówką niepubliczną oraz integracyjną.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Zdrowy Smyk Sp. z o.o.
- Adres Przedszkola: Pelplińska 2-6, 01 B, 81-258 Gdynia.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Pomorski Kurator Oświaty.
Rozdział 2. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§2
Nadrzędnym celem Przedszkola jest dobro dziecka oraz zapewnienie mu możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego, w tym umożliwienie realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju.
§3
Do zadań przedszkola należy:
- stworzenie w miarę możliwości grup integracyjnych: „maluszków”, „starszaków” oraz grupy „zerówkowej”, do których uczęszczać mogą (obok dzieci zdrowych – dzieci niepełnosprawne) w zbliżonym wieku;
- zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku;
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami[1];
- prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie zajęć z zakresu kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju zgodnie z orzeczeniami i opiniami wydanymi przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne zgodnie z odrębnymi przepisami[2];
- umożliwienie realizacji programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych możliwości dziecka niepełnosprawnego w oparciu o indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny oraz/lub program wczesnego wspomagania rozwoju;
- przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
§4
Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji ustalane są w miesięcznych planach pracy.
§5
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczyciele organizują pracę z dziećmi, zespołowo lub indywidualnie, w oparciu
o podstawę programową wychowania przedszkolnego, stosując zróżnicowane metody i formy pracy z dzieckiem zaczerpnięte z różnorodnych koncepcji pedagogicznych.
§6
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami[3];
- sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb indywidualnych oraz możliwości Przedszkola;
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego;
- zapewnia odpowiednie warunki bytowania we właściwie urządzonym i wyposażonym obiekcie;
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.;
- przestrzega zasad bezpiecznego przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola[4].
- Ponadto Przedszkole:
- kształtuje wśród dzieci postawy tolerancji dla odmienności kulturowych i narodowościowych;
- współdziała z Rodzicami, pomagając im w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki w szkole;
- rozwija ogólną sprawność ruchową najmłodszych;
- promuje postawy prozdrowotne wśród wychowanków.
Rozdział 3. ORGANY PRZEDSZKOLA
§7
- Organem prowadzącym Przedszkole jest: Zdrowy Smyk Spółka z o.o.
- Organem wykonawczym Przedszkola są: dyrektor ds. dydaktycznych oraz dyrektor ds. administracyjnych.
§8
Organ prowadzący – Zdrowy Smyk Spółka z o.o. zatrudnia dyrektora ds. dydaktycznych oraz dyrektora ds. administracyjnych i powierza im prowadzenie i organizację pracy Przedszkola.
§9
Obowiązki organu prowadzącego:
- sprawowanie nadzoru nad działalnością Przedszkola;
- zapewnianie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, finansowej i organizacyjnej. W tym celu zatrudnia się dyrektora ds. administracyjnych posiadającego kwalifikacje do zarządzania Przedszkolem;
- zapewnianie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci zdrowych jak również objętych kształceniem specjalnym i wczesnym wspomaganiem rozwoju. W tym celu zatrudnia się dyrektora ds. dydaktycznych posiadającego odpowiednie kwalifikacje;
- zatrudnianie i zwalnianie dyrektora ds. administracyjnych;
- utrzymywanie stałego kontaktu z dyrektorem ds. administracyjnych oraz dyrektorem ds. dydaktycznych;
- wykonywanie remontów pomieszczeń Przedszkola;
- zapewnianie warunków działania, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
§10
Obowiązki dyrektora ds. dydaktycznych:
- sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami[5];
- sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez organ prowadzący oraz współpraca z dyrektorem ds. administracyjnych;
- zarządzanie i organizacja pracy pracowników dydaktycznych;
- kierowanie działalnością opiekuńczo – wychowawczą oraz dydaktyczną, dbałość o prawidłową realizację podstawy programowej;
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem kształcenia dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym oraz objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju;
- organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla wychowanków zgodnie z odrębnymi przepisami[6];
- czuwanie nad bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnie z odrębnymi przepisami[7];
- troska o rozwój pracowników, motywowanie i inspirowanie ich do twórczej pracy, działanie na rzecz budowy dobrego klimatu w przedszkolu;
- tworzenie warunków do realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych;
- tworzenie planu organizacji roku szkolnego, ustalenie ramowego planu dnia;
- zawiadamianie, w terminie do 30 września każdego roku dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, w którym mieszka dziecko, o realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dziecko przyjęte do Przedszkola, które temu obowiązkowi podlega;
- decydowanie o wyborze podręczników, dopuszczanie do użytku aktorskich programów nauczania;
- nadzorowanie przebieg awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu zgodnie z odrębnymi przepisami;
- monitorowanie zewnętrznych i tworzenie wewnętrznych przepisów prawa związanych z działalnością oświatową Przedszkola;
- pozostawanie w kontakcie z Pomorskim Kuratorem Oświaty pełniącym zewnętrzny nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem.
§11
- Obowiązki dyrektora ds. administracyjnych:
- zarządzanie placówką, bieżąca organizacja i koordynacja całokształtu pracy Przedszkola;
- reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz;
- czuwanie nad bezpieczeństwem i higieną pracy, zgłaszanie uwag do organu prowadzącego;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez organ prowadzący oraz współpraca z dyrektorem ds. dydaktycznych;
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników;
- opracowanie procedur naboru dzieci do Przedszkola;
- zaopatrywanie Przedszkola;
- organizacja atrakcji dla dzieci (występy, przedstawienia, wycieczki) w porozumieniu z dyrektorem ds. dydaktycznych;
- podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Przedszkola;
- egzekwowanie przestrzegania przez pracowników i rodziców postanowień statutu;
- koordynacja zgodności realizowanych przez Przedszkole celów z założeniami statutu;
- zapewnianie obsługi administracyjnej, prawnej, finansowej i organizacyjnej placówki.
- Zadaniem dyrektora ds. administracyjnych jest umożliwienie zapoznania się ze statutem wszystkim pracownikom Przedszkola oraz rodzicom. Dostępność niniejszego dokumentu zapewnia się m. in. publikując jego treść na stronie internetowej Przedszkola zdrowysmyk.pl.
- Dyrektor ds. administracyjnych oraz dyrektor ds. dydaktycznych Przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracują z rodzicami, nauczycielami, organem prowadzącym oraz organami sprawującymi zewnętrzy nadzór nad Przedszkolem (tj.: Pomorski Kurator Oświaty, Wydział Edukacji Urzędu Miasta w Gdyni).
Rozdział 4. ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§12
- Przedszkole działa przez 12 miesięcy w roku, w dni robocze, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych, świąt kościelnych i państwowych. Przedszkole zastrzega sobie możliwość zamknięcia placówki na czas dwóch tygodni w okresie wakacyjnym tytułem przeprowadzenia prac remontowych. W okresie świąt Wielkiej Nocy oraz Bożego Narodzenia dyrektor ds. administracyjnych, po konsultacji z rodzicami może zadecydować o zamknięciu placówki bądź krótszym czasie pracy, w zależności od potrzeb.
- Przedszkole jest czynne 10 godzin dziennie (od godz. 7.00 do godz. 17.00).
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora ds. dydaktycznych Przedszkola.
- Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, czas realizacji zajęć dydaktycznych zgodnie z wymogami podstawy programowej wychowania przedszkolnego i zajęć ponadprogramowych.
- Plan zajęć realizowanych w ramach kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju określa odrębny dokument[8].
- Przedszkole może w czasie trwania roku szkolnego modyfikować odpowiednio do potrzeb: ofertę edukacyjną, ramowy plan dnia, plan terapii kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju.
- Dzienny wymiar pracy Przedszkola, w tym dzienny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala dyrektor ds. dydaktycznych w porozumieniu z dyrektorem ds. administracyjnych.
- Realizacja podstawy programowej odbywa się w godzinach 8.00- 15.00.
- Zajęcia dydaktyczne realizowane są w grupach wiekowych: „maluszki” 3-4 latki, „starszaki” 5-6 latki. Dla grupy „zerówkowej” 6+ (realizującej roczne przygotowanie przedszkolne) obok zajęć ze starszakami, popołudniami przeznaczone są zajęcia fakultatywne, podczas których realizowany jest materiał ich obowiązujący.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, określony w ramowym planie dnia, podzielony na bloki edukacyjne. Wynosi odpowiednio:
- ‒ dla dzieci 2,5 – 4 letnich: 30 min w bloku porannym;
- ‒ dla dzieci 5 – 6 letnich: 45 – 60 min w bloku porannym i popołudniowym;
- ‒ dla dzieci 6+ (realizujących roczne przygotowanie przedszkolne): 45 – 60 min w bloku porannym i popołudniowym oraz dodatkowo 30 min zajęć realizowanych w bloku popołudniowym według potrzeb, zgodnie z przewodnikiem metodycznym do obowiązującego programu wychowania przedszkolnego dla grupy „zerówkowej”.
- W ramach realizacji podstawy programowej dzieci biorą udział w zajęciach :
- ‒ logopedycznych
- ‒ rytmiki
- ‒ angielskiego
- Ponadto dzieci biorą udział w imprezach okolicznościowych, uroczystościach i warsztatach organizowanych przez Przedszkole uwzględnionych w planie organizacji roku szkolnego.
- Praca wychowawczo-pedagogiczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przedszkolnego programu wychowania przedszkolnego, zawierającego treści podstawy programowej. Dopuszcza się korzystanie z gotowych, zatwierdzonych prze MEN programów jak również programów autorskich.
- Autorski program wychowania przedszkolnego, przygotowany przez nauczyciela, zatwierdza do realizacji dyrektor ds. dydaktycznych, jeżeli jest poprawny i zgodny z wytycznymi określonymi w odrębnych przepisach zewnętrznych.
- Działalność opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna oraz zajęcia terapeutyczne dokumentowane są odpowiednio w: dziennikach zajęć realizacji podstawy programowej, kształcenia specjalnego oraz wczesnego wspomagania rozwoju przez nauczyciela prowadzącego i potwierdzane jego podpisem.
- W Przedszkolu są prowadzone zajęcia ponadprogramowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, opłacane dodatkowo przez rodziców;
- Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada dwie sale zajęć dydaktycznych i zabaw, miejsce do odpoczynku, kącik terapeutyczny, łazienkę osobną dla dzieci i personelu, pomieszczenie socjalne, wyznaczone miejsce na szatnię, pomieszczenie administracyjno- terapeutyczne.
- Przedszkole prowadzi żywienie na zasadzie dobrowolności. W tym celu korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej. Zasady odpłatności są indywidulanie ustalone z rodzicem i zapisane w umowie o sprawowanie opieki. W uzasadnionych przypadkach dyrektor ds. administracyjnych zwalnia rodziców z opłat za wyżywienie, pokrywając jego koszty ze środków własnych Przedszkola lub dotacyjnych.
§13
- Rekrutacja do Przedszkola odbywa się na zasadach ogólnej dostępności, według kolejności zgłoszeń do wyczerpania limitu miejsc.
- Liczba dzieci w Przedszkolu nie może przekroczyć 25 dzieci, w tym nie więcej niż 8 dzieci niepełnosprawnych.
- Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci niepełnosprawnych w oddziale integracyjnym może być wyższa niż określona w ust. 3 jeżeli dziecko uczęszczające do tego oddziału uzyskało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane w trakcie roku szkolnego.
- Wpis dziecka na listę uczęszczających do przedszkola dokonywany jest po rozmowie dyrekcji z rodzicami, będącymi na spotkaniu wraz z dzieckiem, na podstawie wypełnienia karty zgłoszenia, karty informacyjnej oraz po uiszczeniu wpisowego. Najpóźniej pierwszego dnia pobytu dziecka w Przedszkolu rodzice zobowiązani są dostarczyć podpisaną umowę o sprawowanie opieki.
- Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do Przedszkola, gdy:
- ‒ rodzice zalegają z opłatami za 1 miesiąc pobytu dziecka w Przedszkolu;
- ‒ dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków;
- ‒ pojawi się brak możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającej z odmowy ze strony rodzica podjęcia współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej;
- ‒ nastąpi brak współpracy pomiędzy pracownikami Przedszkola a rodzicem dziecka w kwestii rozwiązania problemów wychowawczych lub innych;
- ‒ nastąpi pisemna rezygnacja rodzica z usług Przedszkola, zgodnie z zapisami w umowie o sprawowanie opieki.
Rozdział 5. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§14
- Przedszkole zatrudnia nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli współorganizujących kształcenie dzieci z niepełnosprawnościami, psychologa, logopedę, terapeutów oraz pracowników administracji i obsługi. Wszyscy pracownicy posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określa dyrektor ds. administracyjnych.
- Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z poszczególnymi pracownikami w oparciu o przepisy prawa pracy.
- Każdy pracownik zobowiązany jest do znajomości i stosowania przepisów BHP obowiązujących w placówkach oświatowych oraz zgodnie z tymi przepisami do poddawania się regularnie okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP.
- Każdy pracownik Przedszkola jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych aspektów działalności Przedszkola.
§15
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany do sumiennego wykonywania zadań i przestrzegania przepisów.
- Do obowiązków nauczyciela należy:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań;
- planowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej;
- informowanie rodziców o trudnościach i sukcesach dzieci;
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeby rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizyczne dziecka i planowanie sposobu ich zaspokojenia;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznej dziecka;
- informowanie dyrektora ds. dydaktycznych o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i odpowiedzialność za jej jakość;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną;
- przestrzeganie procedur i przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w Przedszkolu;
- przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości szkolnej dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dziecka 6-letniego;
- wykonywanie poleceń dyrektorów i zachowywanie tajemnic służbowych.
- Nauczyciel ma prawo do korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymuje kontakt z jego rodzicami w celu:
- poznania i ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci;
- ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
- włączania ich w działalność Przedszkola.
§16
- Nauczyciel współorganizujący kształcenie dzieci niepełnosprawnych (nauczyciel wspomagający, pedagog specjalny) rozpoznaje potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Współorganizuje zajęcia i pracę wychowawczą.
- Do obowiązków nauczyciela współorganizującego kształcenie należy:
- opracowanie wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia oraz specjalistami, w zależności od indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
- dostosowanie realizacji programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć;
- realizowanie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
- prowadzenie, wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami, pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;
- uczestniczenie w miarę potrzeb w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli;
- uczestniczenie w miarę potrzeb, w zintegrowanych działaniach oraz zajęciach określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, realizowanych przez nauczycieli specjalistów;
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi;
- informowanie wychowawców grupy o trudnościach i osiągnięciach dziecka niepełnosprawnego;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka;
- redagowanie opinii o dziecku dla potrzeb poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych instytucji;
- prowadzenie lub organizowanie form pomocy pedagogicznej i psychologicznej dla dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny;
- prowadzenie dokumentacji pracy z dzieckiem niepełnosprawnym;
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych;
- uczestniczenie w wyjściach i innych imprezach przedszkolnych;
- zapewnienie dzieciom pomocy podczas przemieszczania się w obrębie Przedszkola;
- umożliwianie zaprezentowania umiejętności, uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- wypełnianie zadań wynikających z zarządzeń dyrektorów Przedszkola;
- współpraca ze specjalistami (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta i inni).
§17
Do obowiązków psychologa należy:
- przeprowadzanie oceny psychologicznej funkcjonowania w oparciu o wywiad, obserwacje dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyficznych zaburzeń i rozwoju dziecka;
- ustalanie wraz z członkami zespołu indywidualnego programu wspierającego rozwój dziecka;
- prowadzenie zajęć o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub orzeczeniu o kształceniu specjalnym i własną diagnozę;
- dokonywanie systematycznej oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny lub plany wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb dziecka;
- udzielanie rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem;
- przygotowywanie na wniosek rodziców opinii psychologicznej o dziecku.
§18
Do obowiązków terapeuty (w tym nauczyciela terapeuty) należy:
- przeprowadzanie oceny stanu faktycznego w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyficznych zaburzeń i rozwoju dziecka;
- ustalanie wraz z członkami zespołu indywidualnego programu wspierającego rozwój dziecka;
- prowadzenie zajęć o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub orzeczeniu o kształceniu specjalnym i własną diagnozę;
- przekazywanie rodzicom wskazówek do pracy w domu z dzieckiem;
- dokonywanie systematycznej oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikacja indywidualnego program edukacyjno-terapeutycznego lub planu wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb dziecka;
- przygotowywanie na wniosek rodziców odpowiedniej opinii terapeutycznej o dziecku (w tym opinii pedagogicznej).
§19
Do obowiązków logopedy należy:
- przeprowadzanie diagnozy logopedycznej;
- ustalanie wraz z innymi członkami zespołu indywidualnego programu wspomagania rozwoju;
- prowadzenie terapii logopedycznej stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub orzeczeniu o kształceniu specjalnym i własną diagnozę;
- przekazywanie rodzicom wskazówek do pracy w domu z dzieckiem;
- dokonywanie systematycznej oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikowanie indywidualnego program edukacyjno-terapeutycznego lub planu wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb dziecka;
- przygotowywanie na wniosek rodziców odpowiedniej opinii logopedycznej.
§20
Zadania innych Pracowników przedszkola określone są odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ 6: WYCHOWANKOWIE
§21
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 lat do momentu osiągnięcia gotowości szkolnej.
- Dzieci mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego związanego z ich chorobą i wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym.
- Z uwagi na bezpieczeństwo wszystkich dzieci, do Przedszkola przyprowadza się dzieci zdrowe – niezainfekowane.
ROZDZIAŁ 7: RODZICE/OPIEKUNOWIE PRAWNI
§22
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości planów miesięcznych;
- znajomości zadań wynikających z planu organizacji roku szkolnego, z którym dyrektor ds. dydaktycznych Przedszkola zobowiązany jest zapoznać rodziców na początku roku szkolnego;
- uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego rozwoju i wychowania;
- przekazywania dyrektorowi ds. administracyjnych oraz dyrektorowi ds. dydaktycznych opinii na temat pracy Przedszkola.
- Rodzice są zobowiązani do:
- przestrzegania regulaminu bezpiecznego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola;
- terminowego dokonywania płatności za Przedszkole;
- przestrzegania postanowień niniejszego statutu;
- zapoznawania się z aktualnościami, ogłoszeniami, planami, programami i statutem obowiązującymi w Przedszkolu;
- przyprowadzania do Przedszkola zdrowego dziecka, które nie jest zainfekowane wirusowo lub bakteryjnie;
- przekazania wszelkich informacji na temat stanu zdrowia dziecka oraz ścisłej współpracy w tym obszarze z personelem Przedszkola;
- dostarczenia dokumentacji określonej w odrębnych przepisach[9], w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym;
- podpisania aneksu do umowy o sprawowanie opieki określającego zasady współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi, w przypadku dzieci z cukrzycą;
- przedstawienia zaświadczenia lekarskiego, w wypadku zaistnienia podejrzenia, iż dziecko jest zainfekowane oraz ze względu na dobro pozostałych, niezainfekowanych dzieci;
- uczestnictwa w spotkaniach z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
Rozdział 8: SPOSOBY POZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH
§23
- Obsługa finansowo-księgowa prowadzona jest przez firmę zewnętrzną.
- Środki finansowe przeznaczone na działalność Przedszkola pochodzą z:
- opłat rodziców i opiekunów (czesne i wpisowe) dzieci uczęszczających do Przedszkola;
- darowizn sponsorów na rzecz Przedszkola;
- dotacji z budżetu gminy (zasady wykorzystywania i rozliczania dotacji na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określają odrębne przepisy[10]);
- środków przeznaczonych na działalność Przedszkola przez organ prowadzący;
- środków zdobytych w ramach funduszu europejskich.
- Wysokość czesnego określona jest w umowie o opiekę sprawowanie opieki.
- Odpłatności za usługi świadczone przez Przedszkole stanowią: czesne, opłata za wyżywienie, za zajęcia ponadprogramowe oraz wycieczki. Zasady odpłatności są indywidulanie ustalone z rodzicem i zapisane w umowie o sprawowanie opieki. W uzasadnionych przypadkach dyrektor ds. administracyjnych zwalnia rodziców z części opłat, pokrywając jego koszty ze środków własnych Przedszkola lub dotacyjnych.
- Wycieczki i inne atrakcje mogą być finansowane przez rodziców, z dotacji z UM bądź współfinansowane przez rodziców i środki z dotacji przysługujących z UM.
- Czesne jest ustalane na okres jednego roku szkolnego, płatne jest przez 12 miesięcy i pobierane jest z góry do 5-go dnia każdego miesiąca. W wyjątkowych sytuacjach Przedszkole zastrzega sobie prawo zmiany wysokości czesnego w trakcie trwania roku szkolnego.
- Czesne nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka. Nieobecność dziecka nie zwalnia rodziców/opiekunów z opłaty czesnego, nie jest też powodem do udzielenia zniżki.
- Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora ds. administracyjnych i może ulec zmianie w trakcie trwania roku szkolnego.
- Koszt wyżywienia wyliczany jest przez pomnożenie stawki dziennej przez ilość dni obecności dziecka w Przedszkolu.
- Nieobecność dziecka zgłoszona w dniu poprzedzającym nieobecność zwalnia z opłaty za wyżywienie za ten dzień.
- Z wyżywienia mogą również korzystać pracownicy Przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.
Rozdział 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§24
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami zew.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
- ‒ nauczycieli,
- ‒ rodziców/opiekunów,
- ‒ pracowników obsługi i administracji.
- Zmiany do statutu mogą być podejmowane z inicjatywy dyrektora ds. administracyjnych, dyrektora ds. dydaktycznych lub organu prowadzącego.
- Zmiany mogą być zapisywane w formie aneksów.
- Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.
Gdynia, 5 maja 2020 r.